Vi skulle få bort inlägg inom en timme – Hur det gick i verkligheten

I december 2020 skrev vi om Samnytts krumbukter när de påstod att Ylva Johansson skulle bekämpa dem personligen med ”nya EU‑regler”. Inlägg skulle gå att få bort inom en timme, sades det. Men verkligheten såg annorlunda ut. Vårt inlägg finns här och är bakgrunden till den här uppföljningen.

Svampnytts utgångspunkt var denna text.

På torsdagen fick EU-toppen Ylva Johansson (S) igenom strängare regler rörande vad som tillåts vara publicerat på plattformar som Facebook och YouTube. Detta för att kunna ta bort vad man menar är propaganda och terrormaterial. När statsradion frågar Johansson hurvida islamism är det största hotet väljer hon istället att enbart prata om högerextremism.

Det har nu gått 4 år, 10 månader och 5 dagar. Vi ser fortfarande att dynga ligger kvar på Facebook. Inte sällan i månader. Ibland i år. Så vad hände med den där timmen som skulle rädda oss från skräpflödet.

Det som klubbades var inte en speciallag mot ”högerextremism”. Det som antogs var en teknikneutral förordning om terrorisminnehåll online. Den heter Regulation (EU) 2021/784. Kärnan är att behöriga myndigheter i medlemsstaterna kan utfärda en borttagningsorder och då måste plattformen ta ner materialet ”så snart som möjligt och i alla händelser inom en timme”. Översikt och bakgrund finns hos kommissionen Terrorist content online och här. När reglerna började gälla i praktiken finns beskrivet här.

Förordningen gäller terrorisminnehåll. Definitionerna hämtas från EU:s terrorbrottsdirektiv. Det handlar om uppmaningar till terrorbrott, glorifiering, rekrytering, instruktioner för attacker och uttryckliga hot. Det handlar inte om en frisedel för någon att ropa ”högerextremism” och sedan be Facebook sopa bort politiska motståndare. Den myten lever kvar eftersom Samnytt och liknande aktörer tjänar på att låtsas att allt är en konspiration mot just dem.

Varför finns skiten kvar ändå?

För att en borttagningsorder ens ska bli aktuell måste någon först upptäcka, förstå och anmäla hotet. Myndigheterna måste inte bara existera utan dessutom känna till vad som händer i realtid. Om Sven Albert Johan Jonsson – kliniskt vit, arisk antirasist och tillfälligt upplyst samhällsmedborgare – hittar något som faktiskt är ett hot mot säkerheten, måste han först anmäla det någonstans. Där börjar byråkratin tugga: rapporten ska mottas, granskas, klassas, prioriteras och slutligen processas av någon som har mandat att fatta beslut. Det betyder att även om hotet i sig är uppenbart för en lekman, kan det dröja innan det förvandlas till en formell borttagningsorder. I vissa fall köas ärendet, ibland för att det finns större akuta risker att hantera först.

Det här är också förklaringen till varför skiten ändå blir kvar. En timme gäller endast när en behörig myndighet skickar en formell order enligt förordningen. Vanliga användaranmälningar är inte det. I den generella plattformsrätten styr DSA om hur plattformar ska hantera anmälningar om olagligt innehåll. DSA kräver att sådant hanteras ”utan onödigt dröjsmål” men anger ingen hård tidsfrist på en timme. Läs en neutral genomgång här DSA översikt och Q&A och en forskningsanalys av mekanismerna här.

Myndighetsapparaten fungerar alltså, men långsamt och hierarkiskt. Det finns också ett reellt problem i att många hot helt enkelt aldrig upptäcks i tid – eller att de fastnar i prioriteringskedjan eftersom något större brinner just då. Nu är det förstås inte så illa att Säpo måste få en anmälan innan någon agerar om riksdagshuset hotas att sprängas, men i det stora hela finns det mängder av säkerhetshot som aldrig kommer till kännedom. Eller så ligger de på hög tills någon hinner. Resultatet blir detsamma: att skiten ligger kvar. Inte nödvändigtvis för att lagen är dålig, utan för att verkligheten inte fungerar som EU:s PowerPointbilder.

Om ingen myndighet skickar en order enligt 2021/784, så finns med andra ord ingen timme att luta sig mot. Då är det plattformens egna processer enligt DSA som gäller. Det är därför ditt vanliga ”anmäl” inte trollar bort någonting magiskt. Meta har ett långt track record av ojämn efterlevnad av sina egna policies. Det är inte ett kryphål. Det är en affärsmodell.

Vad hände i verkligheten

Kommissionens första uppföljningsrapport visar att medlemsstaterna har byggt upp kontaktpunkter och att förordningen används, men långt ifrån alltid. Enligt EU‑kommissionens implementeringsrapport, COM(2024) 64 final sätter dokumentet ramarna men visar också varför reglerna inte fungerar som ett allmänt saneringsverktyg för Facebooks vardagliga skräpflöde. Syftet var att hindra spridning av terrorpropaganda – inte att rycka upp konspirationstrådar och vardagshat med rötterna. Där faller ansvaret tillbaka på DSA, plattformspolicys och nationell rätt.

Samtidigt har EU växlat upp arbetet mot desinformation och hat genom olika kodexar och DSA‑verktyg. Det här är inte bindande censur, men det sätter press på plattformarna. Hur kodexen har integrerats i DSA‑ramen förklaras i EU‑kommissionens översikt om plattformsansvar, och systemet med särskilda anmälningsorganisationer beskrivs i riktlinjerna för trusted flaggers under DSA.

Samnytts vinkling – och varför den sprack

Samnytt skrev att Ylva Johansson ”ska bekämpa högerextremism med nya EU‑regler” och hänvisade till att en myndighet enligt deras tolkning kan skicka en timmesorder mot ”en sajt på svenska med svensk kontext, till exempel högerextremism”. I själva verket handlade det, som artikeln i Samnytt själva beskriver, om den nya EU‑förordningen mot terrorisminnehåll. Ja – om innehållet är terrorisminnehåll. Förordningen bryr sig inte om etiketter som höger eller vänster, den bryr sig om terrorbrott. Därför blev Samnytts berättelse ett bekvämt spöke att vifta med, men den var aldrig en korrekt beskrivning av rättsläget.

I Sverige är vägen att anmäla material till Polisen när du ser uppenbart terrorisminnehåll, och hänvisa till 2021/784 när det är akut. Den behöriga myndigheten kan då rikta en order till plattformen. Ditt vanliga klick på ”anmäl” i Facebooks gränssnitt är bra som start, men det låser inte upp en lagstadgad timme. Utan formell order finns ingen klocka. Det är den enkla, tråkiga sanningen som inte gör sig i virala rubriker.

Den där timmen var aldrig till för att städa bort allt som är dumt, fegt, hatiskt eller svammel från korkade idioter i gruppen Socialdemokrater. Den var till för terrorisminnehåll. Resten bygger på DSA, plattformarnas vilja och förmåga, samt nationell rätt.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *